“Verschuiving naar meer integratie en gezamenlijke projectontwikkeling"

Op 1 april kwamen zes belangrijke marktspelers uit de Limburgse bouwwereld samen in de vestiging van interieurbouwer Weygers in Hasselt. Dit solide familiebedrijf vormde het ideale decor voor een rondetafelgesprek over de huidige trends in de interieursector.

Media Image

“Een tendens in de kantorenmarkt en gezondheidszorgsector is de uitdrukkelijke vraag naar interieurs met een goede akoestiek”, opent Raf Neyens, architect-vennoot van Mamu Architects. “Qua domotica is er over het algemeen overgeschakeld naar de overtreffende trap. Het is tijd om op dat vlak terug gezond verstand te gebruiken en je af te vragen of we al die snufjes effectief nodig hebben en wat ze op termijn gaan kosten.”

“Technologie heeft al geruime tijd haar intrede gedaan in de branche van de binnendeuren. Het vertrouwde cilinderslot wordt tegenwoordig steeds vaker vervangen door een badge of codeklavier”, vervolgt Ruben Plessers, zaakvoerder van Deuren Plessers. “Toch heerst er nog enige onduidelijkheid over het zeer brede aanbod van elektronisch deurbeslag en toegangscontrole, ook bij aannemers en architecten. De range aan producten varieert immers van motorsloten en elektrische sluitplaten tot antipaniekfuncties, zodat het voor bouwprofessionals vaak een uitdaging is om het juiste systeem te kiezen dat zowel functioneel als esthetisch past binnen een project. Net daarom is het belangrijk dat wij, als ervaren deurenfabrikant, onze expertise ten volle inzetten om klanten te begeleiden in hun keuzes.”

Media Image
Media Image
Media Image
Media Image
Media Image
Media Image
Media Image
Media Image

Plastic afval uit de zee

“Klanten willen best aandacht besteden aan de impact van duurzaamheid op interieurprojecten en materialen”, vertelt Tessie Weygers, co-CEO van Weygers. “Maar als de kosten daarvoor hoger uitvallen dan het alternatief, is vandaag nagenoeg niemand geneigd om die te betalen. Toch blijven productontwikkelaars volop investeren in gerecycleerde en circulaire materialen. Er is echter nog een lange weg af te leggen. Aan de andere kant merk ik dat opdrachtgevers echt wel openstaan voor producten die in België worden geproduceerd. En dit omwille van zowel de kwaliteit als de verkleinde ecologische voetafdruk.”
“Wij merken dat de vraag naar technische stoffen toeneemt”, zegt Martijn Cuenen, medebestuurder van Gordijnen Myriam & Zoon. “Ook worden er innovaties doorgevoerd om meer milieuvriendelijke producten aan te bieden. In onze showroom hangt bijvoorbeeld een polyesterstof, vervaardigd uit plastic afval dat is opgevist uit de zee. Daarnaast zien we hoe langer hoe meer stoffen die het universele recyclinglogo dragen. Lokale en Belgische producten zijn eveneens in trek. Steeds meer mensen willen verantwoorde keuzes maken en zijn bereid te betalen voor kwaliteit.”

Media Image

De look van het hoge segment

“Klanten stellen alsmaar hogere eisen”, vindt Alain Weygers, oprichter van Weygers. “Het speelt vandaag een grote rol dat je het niveau kunt halen dat de klant verlangt en dat hij tevreden is. Bijkomend moet je niet alleen de nodige technische kennis in huis hebben, maar ook de juiste mensen. Handenarbeid in de bouw blijft zeer belangrijk en is onvervangbaar.”
Ruben Plessers: “Wij bedienen bijvoorbeeld ook klanten in de modulaire woningbouw. Zelfs zij stellen steeds meer eisen en verkiezen de look van het hoge segment, zoals binnendeuren met onzichtbare scharnieren. Maar daar staat natuurlijk wel een bepaalde kostprijs tegenover.”

Media Image

Terugkeer naar de natuur

“Hout is een natuurproduct, geen twee boomstammen hebben dezelfde tint. Regelmatig komen mensen naar ons toe met een Pinterestfoto waarop alle traptreden een identieke kleur hebben. Maar ze beseffen niet dat de treden op die foto bekleed zijn met een print”, aldus Jurgen Baeten, zaakvoerder van Trappenfabriek Gebrola. “Daarnaast stellen we vast dat de huidige interieurtrends afstappen van het minimalisme en meer structuur integreren: houten trappen met een tekening, geborsteld of gezandstraald. Ook zijn speciale houtsoorten zoals wengé in opmars. Wat in elk geval sterk opvalt, is een soort van terugkeer naar de natuur.”

“Pinterest geeft een vertekend beeld. Ik moet aan klanten uitleggen dat op een Pinterestfoto meestal een filter is toegepast om alles er zo mooi mogelijk te laten uitzien”, stelt Ann Olofsen, medebestuurder van MOODSparket. “Bovendien kan de kleur van parket op eenzelfde foto sterk verschillen van het ene smartphonescherm tot het andere. Daarom verwijs ik klanten vaak naar onze eigen Instagram- of Facebookpagina’s. Daar vinden ze kleurechte en natuurgetrouwe foto’s van projecten die wij hebben gerealiseerd. Op basis van wat de klant dan aangeeft, kunnen we zijn wensen in een staal omzetten en gericht de prijs berekenen. Goed om te weten: wij plaatsen enkel Europees parket en proberen zo veel mogelijk onze vloeren aan te kopen bij leveranciers rond de kerktoren.”

Media Image

Alle neuzen in dezelfde richting

Tessie Weygers: “Wij vragen klanten om bijvoorbeeld een moodboard te maken met behulp van Pinterest. Dit geeft ons een beeld van wat zij voor ogen hebben. Meer dan eens heeft de klant evenwel geen budget opgesteld. Als we dan de kwaliteit offreren die op de foto’s wordt getoond, vallen mensen meestal achterover van het prijskaartje. Dat is een bijzonder moeilijke oefening.”
Raf Neyens: “Voor ons is Pinterest een handige tool om in het hoofd van een opdrachtgever te kijken. Als architecten kunnen wij dan aangeven in welke prijscategorie een project valt en in welke richting ons team het kan sturen. Projecten worden overigens steeds complexer, onder andere door de vele wetmatigheden waaraan ze moeten voldoen. Bovendien: om een project te kunnen realiseren, heb je mensen nodig. Daarom proberen we op een werf altijd de neuzen van de verschillende bouwpartners in dezelfde richting te krijgen.”

Media Image

Kruisbestuiving en communicatie

Alain Weygers: “In de interieurbranche ben ik voorstander van een verschuiving naar meer integratie en gezamenlijke projectontwikkeling. Architecten, interieurarchitecten, interieurbouwers en fabrikanten moeten elkaar voortdurend kruisbestuiven en onderling goed communiceren. Zeker regionaal is het zaak om zo veel mogelijk samen te werken. Want waarom moeten Limburgse bouwbedrijven zich dagelijks verplaatsen naar Brussel of de kust? Er zijn bij ons projecten in overvloed en bovendien kunnen we hier terugvallen op goede vakmensen en partners.”
Martijn Cuenen: “In de nabije toekomst gaan wij nog meer inzetten op de combinatie van raamdecoratie en domotica. Een rolgordijn dat niet kan zakken als het raam openstaat of een gordijn dat automatisch naar omlaag gaat wanneer een bepaalde uv-straling wordt gedetecteerd, het zijn technieken die we vandaag al toepassen. Ook belangrijk: het juiste personeel kunnen blijven aantrekken. Naaisters behoren stilaan tot een uitstervend ras. Daarom gaan wij onze mensen meer dan ooit zelf opleiden en nog beter begeleiden.”

Media Image

Klanten optimaal bijstaan

Jurgen Baeten: “De trap van vandaag is geen gewone trap meer. Zo bouwen wij in een kantooromgeving alsmaar meer duurzame ledverlichting en sensoren in een trap. Als je dan je voet op de onderste trede zet, gaat boven het licht aan. Verder fabriceren we bij Gebrola veel zwevende trappen, die onze vakmensen in de ruwbouwfase plaatsen. De complexiteit speelt vaak dus al in het begin van een project mee. En daar proberen wij klanten optimaal in bij te staan.”
Ann Olofsen: “Bij MOODSparket trachten we een klant te behandelen zoals we zelf willen worden behandeld. Klanten die bij ons over de vloer komen, bezorg ik steevast binnen de week een prijsopgave. Ik neem ook altijd de telefoon op of probeer iemand steeds te bereiken, ook wanneer er eens iets misloopt. Want met communicatie los je veel op. Plus: als ons personeel met goesting op een werf aankomt, dan merken mensen dat het zijn job graag doet. En dan heb je een streepje voor.”

Erik Cajot

Media Image
Media Image
Media Image
Media Image
Media Image
Media Image
14 jun. 2025

Deel dit artikel