Loonse stationsomgeving weer op de rails gezet

In Borgloon is het Stationsplein ingehuldigd als toegangspoort van de Fruitroute. Blikvanger is een nieuw paviljoen dat een sleutelrol speelt in de ontwikkeling van de voormalige spoorlijn 23, die Tongeren en Sint-Truiden met elkaar verbindt en deel uitmaakt van het Limburgse fietsroutenetwerk

Media Image

Decennialang vormde de omgeving van het Loonse station de economische motor van het Zuid-Limburgse Haspengouw. Na het verdwijnen van de spoorwegactiviteiten aan het einde van de jaren zestig lag de omliggende open ruimte er echter verlaten bij. Een aantal jaar geleden kocht de Provincie Limburg de resterende percelen van de voormalige spoorlijn aan. Dit gaf de aanzet tot een verregaande herontwikkeling van het volledige tracé tot een toeristisch economisch hefboomproject. De gerestaureerde Stoomstroopfabriek en het fruitbelevingscentrum hebben de historische waarde van de site al nieuw leven ingeblazen. Onlangs is de Loonse stationsomgeving ingeluid als eerste toegangspoort van de Fruitroute.

Media Image

Uitvalsbasis en ankerpunt

“Het nieuwe stationspaviljoen fungeert als uitvalsbasis voor fiets- en wandelroutes en tegelijk als ankerpunt voor een buurt in transformatie, met uitnodigende ontmoetingsplekken voor bewoners en bezoekers”, schetst Luk Santermans van architectenbureau a2o. “Het paviljoen vormt het sluitstuk van de herontwikkeling van de stationsomgeving. Bovendien geeft het gebouw het startschot voor de verdere herontwikkeling van het Fruitspoor en de Romeinse Weg tot een hoogwaardige lus in het Limburgse fietsroutenetwerk.”

Duurzaam materiaalgebruik

Als verwijzing naar het ritme en het materiaalgebruik van de vroegere spoorlijn werd het nieuwe stationspaviljoen volledig opgetrokken in hout. Luk Santermans: “Het langgerekte en ritmische ontwerp benadrukt de unieke beleving van de gewezen spoorlijn en vormt tegelijkertijd een doordachte schakel tussen de verschillende niveaus op het terrein. Dankzij deze aanpak werd een vlot toegankelijke parking ingericht die volledig aan het zicht van het stationsplein is onttrokken, zodat de openheid en het historisch karakter van de plek behouden blijven. Het duurzame materiaalgebruik verbindt bovendien heden en toekomst en het industriële verleden met de kracht van de natuur.”

Media Image

Katalysator voor toerisme

Meer dan een vooruitstrevend ontwerp is het paviljoen een katalysator voor duurzaam en lokaal toerisme. “Het gebouw richt zich op de vele fietsers en wandelaars die de regio doorkruisen en biedt een unieke toegang tot het rijke erfgoed en de prachtige natuur van Borgloon. Dit project stimuleert bewuste vormen van toerisme waarin respect voor de omgeving centraal staat en draagt op die manier bij aan een duurzame toekomst voor de regio”, zegt Luk Santermans.

Totaalvernieuwing infrastructuur

De uitvoering van het project lag in handen van Aertssen Infra en Bouwbedrijf Keulen H. Beide familiebedrijven vulden elkaar perfect aan door hun complementaire expertise. “Onze gezamenlijke inspanningen hebben geleid tot een totaalvernieuwing van de infrastructuur. Naast de volledige heraanleg van wegen en fietspaden werd een gescheiden rioleringssysteem geïmplementeerd om regen- en afvalwater apart te verwerken. Bijkomend aan de realisatie van het nieuwe paviljoen, waarin Siberisch larikshout en gestraalde betonelementen zijn verwerkt, is ook een bestaand gebouw gerenoveerd en omgevormd tot een fietsverhuurpunt. Verder zijn historische elementen zoals tramrails en spoorelementen geïntegreerd om het unieke karakter van de site te benadrukken. Innovatief straatmeubilair draagt dan weer bij aan de functionaliteit en de esthetiek van het vernieuwde stationsplein. De samenwerking tussen Aertssen Infra en Bouwbedrijf Keulen H. heeft een kwaliteitsvol resultaat opgeleverd dat duurzaamheid, innovatie en historisch erfgoed op harmonieuze wijze combineert.”

Media Image
Media Image

Concipiëring waterhuishouding

Multidisciplinair ontwerp- en adviesbureau Geotec maakte ook deel uit van het bouwteam. “Samen met a2o Architecten en Burolandschap hebben wij het consortium Fruitspoor opgericht en het ontwerp gemaakt”, vertelt projectleider Mathijs Van Berkel. “Geotec heeft de onderbouw geconcipieerd en meer bepaald de hemelwaterhuishouding. Als ‘leidend ambtenaar’ hebben we de betreffende werkzaamheden opgevolgd, opdat de werken conform het standaardbestek kwaliteitsvol werden uitgevoerd. Door de werfvergaderingen met het bouwteam goed op elkaar af te stemmen, is het project succesvol afgerond.”

Highlight op de Fruitroute

“Vandaag is de stationsomgeving in Borgloon opnieuw een levendige omgeving en een ‘trekker’ voor de regio, net zoals in de toenmalige bloeiperiode van de fruitverwerkingsindustrie. Het Haspengouwse landschap, het bijzondere industrieel erfgoed en de karakteristieke cultuur maken van deze plek één van de highlights op de Fruitroute”, besluit Luk Santermans.

Erik Cajot

Media Image
Media Image
Media Image
09 feb. 2025

Deel dit artikel

Partners

Structurele Partners