A&M Group heeft in februari de deuren geopend van BMW A&M Dilsen-Stokkem, de allereerste nieuwbouw in België die is opgetrokken volgens het innovatieve Retail.Next-concept van BMW Group. Deze ontwerprichtlijn werd door MaMu Architects zorgvuldig vertaald in een hypermoderne concessie.
Het Retail.Next-concept legt de focus op een naadloze combinatie van digitale en fysieke interacties, waarbij klanten vanaf hun eerste contact een gepersonaliseerde ervaring krijgen. Van digitale tools tot premium hospitality, alles is ontworpen om de klant centraal te stellen in een omgeving die de iconische status van BMW weerspiegelt.
“De nieuwbouw is opgetrokken uit een staalskelet, wat het gebouw een sterk industrieel karakter verleent. Tegelijk biedt de flexibiliteit van het ontwerp ruimte aan een dynamische en moderne beleving”, schetst architect Ronald Versweyveld. “De grootste uitdaging was het warme, gastvrije en huiselijke Retail.Next-concept naadloos te integreren met het robuuste industriële karakter van de architectuur, zonder toegevingen te doen aan de merkbeleving van BMW.”
Het resultaat is een spraakmakende showroom, die zowel de voertuigen van BMW en MINI tentoonstelt als een uitnodigende en klantgerichte omgeving creëert. Een aanpalende functioneel ingerichte werkplaats van 1600 m2 geeft plaats aan 16 hefbruggen en 3 softspots. Ronald Versweyveld: “De kopgevel springt in het oog door een strak volume in geperforeerde staalplaat, die als buitenschil fungeert. Ze hangt als een deken over de grote glazen vitrine van de showroom en is niet alleen esthetisch, maar ook functioneel. Door het zonlicht te filteren, voorkomt ze een overmatige opwarming van het gebouw in de zomer, wat bijdraagt aan het energiebeheer.”
“In het Retail.Next-concept van BMW wordt veel aandacht besteed aan het uiterlijk van de glazen binnenwanden en binnendeuren”, vertelt Fabrizio Briganti, project sales manager bij Group Ceyssens. “Op het glas zijn rasterverdelingen aangebracht. De deuren zijn voorzien van een kader wat rondomrond voor een uitstekende akoestische sluiting zorgt. Samen met het bronskleurige profiel heeft het geheel een high-end uitstraling. Speciaal voor deze nieuwe showroom hebben we een eigen profiel laten extruderen om dit concept van BMW optimaal tot uiting te laten komen.”
Al het buitenschrijnwerk van de nieuwbouw is uitgevoerd door Group Ceyssens. “Het gaat om de volledige vliesgevel van de toonzaal alsook alle aluminium deuren en inkompartijen van MINI. In totaal hebben onze vakmensen daar om en bij 500 m2 aluminium buitenschrijnwerk geplaatst.”
BMW A&M Dilsen-Stokkem is een CO2-neutraal gebouw, voorzien van geavanceerde energiebesparende maatregelen. Het duurzame interieur reflecteert de stijl en waarden van BMW en MINI. “Het gebruik van een uniform en sober kleurenpalet past perfect bij het premium imago van BMW. De industriële uitstraling benadrukt de technische en moderne kant van het merk. In de showroom onderscheidt MINI zich met een intieme ‘black box’, die nauw aansluit bij de eigen identiteit en speelse en innovatieve aard”, verduidelijkt Ronald Versweyveld.
“De bouw van deze concessie, een investering van meer dan 7 miljoen euro, toont onze toewijding aan innovatie, duurzaamheid en premium klantbeleving”, aldus Peter Guelinckx, CEO van A&M Group. “We willen de favoriete automobielgroep zijn voor Limburg en blijven investeren in toekomstgerichte mobiliteitsoplossingen.”
Erik Cajot