Apotheek Clerinx

In Limburg zien we de laatste tijd steeds meer bijzondere eyecatchers in het architecturale landschap verschijnen. De ontwerpen zijn regelmatig terug te voeren naar de tekentafel van het in Hasselt gevestigde bureau MaMu Architects dat niet alleen esthetisch de lat hoog legt, maar ook weldoordachte gebouwen voor zijn B2B-klanten creëert. We spreken met architecten Raf Neyens en Dieter Grevendonck over de cruciale elementen die een ontwerp tot een succes maken en bezoeken twee van hun projecten.

Media Image

MaMu Architects werd in 2005 opgericht door Jeroen Maesen en Nico Mullens en maakte al snel furore door projecten tot in de puntjes uit te werken. Het team groeide vlot en bestaat vandaag uit dertien medewerkers, waarvan tien architecten en drie interieurarchitecten. Dieter Grevendonck vervoegde de groep als architect in 2014, Raf Neyens als architect en medevennoot in 2016. “Ons bureau heeft al heel wat projecten op zijn palmares”, vertelt Raf. “Denk maar aan kmo-sites, restaurants, kantoorgebouwen en productiehallen, maar ook projectwoningbouw. Daarnaast schakelen klanten ons in voor renovatieprojecten. Dat is het mooie aan ons werk: de afwisseling is er altijd. Het ene moment werken we aan een project in de automotive-industrie, het andere moment aan de restauratieplannen van een oud schoolgebouw.”

In-house interieurdesign
Mamu heeft ook een uitgebreide expertise op het vlak van interieurontwerp. “Zowel voor nieuwbouw als bij bestaande panden”, vult Dieter aan. “We hebben onze eigen interieurarchitecten, maar zij gaan ook regelmatig nauwe samenwerkingen aan met aannemers om tot het beste resultaat te komen. Creativiteit is belangrijk, net zoals een goede coördinatie. Als je met bedrijven werkt, wil je vertraging koste wat kost vermijden. Tijd is geld. Onze klanten weten dan ook dat we heel sterk inzetten op een heldere communicatie, op het hooghouden van normen en waarden. We luisteren altijd goed naar de wensen van de klant, dus wie iets aan ons uitbesteedt, kan rekenen op een betrouwbare aanpak van begin tot einde.” Sommige klanten weten al van tevoren wat ze willen en hebben hun voorkeuren, anderen laten zich volledig door hun MaMu-ontwerper leiden. “Belangrijkste is dat de bouwheer zich in het plan kan vinden”, bevestigt Raf. “Een goed eindresultaat is voor ons niet enkel een mooie foto voor in de ‘boekjes’, maar een tevreden klant.”

Media Image

Apotheek Clerinx
Voor een ander project ging MaMu Interior een samenwerking aan met Vandenbroek Interieur, dit keer in Tongeren. Het betrof een apotheek, maar eentje buiten de conventionele zin van het woord. Apotheek Karolien moest een nieuwgebouwde boetiekapotheek worden, gericht op beleving en een nieuwe manier van klanten betrekken. Myrte Vandenhoudt, interieurarchitect bij Vandenbroek, was nauw betrokken bij het ontwerp en de uitvoering van het interieur. “Al vanaf het begin stonden alle neuzen in dezelfde richting”, vertelt ze. “Het fijne aan MaMu was dat zij in elke fase van het project openstonden voor onze input. Zij konden op ons rekenen en wij op hen, waardoor knopen snel werden doorgehakt en de uitvoering vlot verliep. En dat kwam goed uit, want we hadden te maken met een strakke planning zodat de apotheek snel weer op 100% kon draaien.”

Media Image

De opdrachtgever vroeg om een anders-dan-andersgevoel, en dus kozen MaMu en Vandenbroek voor zachte en huiselijke kleuren, zoals roze accenten. Eikenhout, staal, glas, microtopping en terrazzomarmer zorgden voor het juiste contrast. Raf: “De ingang van de apotheek springt bij aankomst al meteen in het oog. Klanten betreden de winkel via een open kruisvorm, omlijst met groene ledverlichting. In de eerste zone krijgen ze de ruimte om nieuwe producten te ontdekken, in de middenzone kunnen ze bij de balies terecht met hun vraag en helemaal achter in de apotheek hebben we een advieshoek voorzien. Je kunt zelfs meekijken bij de bereidingsstations waar medicijnen worden voorbereid.”

Media Image

Bij de inrichting kozen de interieurarchitecten voor multifunctioneel, op maat gemaakt meubilair. Raf: “De cosmeticameubels zijn bijvoorbeeld een presentatiedisplay, maar kunnen ook omgebouwd worden tot tafel voor het geven van workshops. Als je het meubel openklapt, komt er een spiegel en een uitschuifbare stoel tevoorschijn. Om tot dat soort maatwerk te komen, hebben we echt met de klant meegedacht. Het interieurdesign speelde in dit project een zeer grote rol, maar de algemene coördinatie was al even belangrijk. Apotheek Karolien is namelijk gekoppeld aan een woning. De focus lag dus op een vlotte uitvoering, met minimale impact op het bedrijf en minimale impact op het privégedeelte. En dat is gelukt, mede dankzij de al even sterke coördinatie van Vandenbroek.”

Media Image

“We willen de klant maximaal ontzorgen”, vult Dieter hierop aan. “Daarom doen we ons uiterste best om comfort, praktische invulling, vlotte afwerking én schoonheid te combineren. En specialiseren we ons in open communicatie en een sterke samenwerking met zowel de bouwheer als de aannemer. Op die manier zetten we iets moois neer en maken we bouwdromen waar. Een betere job bestaat er haast niet.”

Een realisatie van;

Screenshot 2022-06-09 130554.jpg

vandebroek advertentie.jpg

29 mrt. 2024

Deel dit artikel

Partners

Structurele Partners