$show=home$type=grid$spc=1$sn=0$l=0$c=4$m=0

$show=home$type=carousel$h=90$t=0$cls=4$l=0

Genk in de steigers



Je kunt er niet naast kijken: de stad Genk is in volle ontwikkeling, en dit zowel op vlak van residentiële als andere bouwprojecten. Terwijl in het centrum en de omliggende wijken druk wordt gebouwd aan moderne appartementsblokken, betaalbare woningen en gemeenschapsvoorzieningen, staan ook op de industrieterreinen de bouwmachines geen seconde stil. “Vanuit onze bevoegdheden proberen we zo stevig mogelijk onze stempel te drukken om al deze ontwikkelingen mee vorm te geven”, zeggen burgemeester Wim Dries en schepen van Ruimtelijke Ordening, Michaël Dhoore.

“Genk is een rasterstad van verschillende lagen”, legt de burgemeester uit. “We hebben een mooi landschap, met veel natuur. Daarop ligt een laag met infrastructuur, op strategische plaatsen. En daarop worden dynamische omgevingen gecreëerd, van wijken, mijnsites, gezondheidsvoorzieningen, enzovoort.” 



“Onze visie op de ontwikkeling hiervan is duidelijk”, aldus Wim Dries. “Enerzijds investeren we zelf in projecten die een belangrijke maatschappelijke meerwaarde bieden. Anderzijds stimuleren en faciliteren we private investeringen in zowel de residentiële markt als in bedrijfsgebouwen. Daarbij houden we telkens een aantal vaste principes voor ogen. Zo moeten de projecten kwalitatief zijn naar architectuur en gebruikte materialen. Mooie voorbeelden zijn het Botta-gebouw en La Biomista. We waken erover dat de projecten geïntegreerd worden in het landschap. Nieuwbouw in Genk moet een ziel hebben. Er moet beleving vanuit gaan. En uiteraard moeten de voorstellen ook functioneel en duurzaam zijn. We sturen dit alles via ons vergunningenbeleid, waarin we de lat telkens hoog leggen. We verkopen ook gronden, waar we voorwaarden aan verbinden. Bovendien drukken we onze stempel door mee aan tafel te gaan zitten voor overleg. Onze diensten fungeren als partners, die vanuit de stedelijke visie, adviezen formuleren en doorverwijzen naar andere experts. Zo betrekken we regelmatig de Vlaamse Bouwmeester om tot een breed gedragen realisatie te komen.” We overlopen enkele spraakmakende voorbeelden van projecten die recent werden afgerond of momenteel nog in de steigers staan:




1) Thor Park in Waterschei

“Dit is het sluitstuk van de totale herbestemming die we afgelopen jaren aan ons mijnerfgoed hebben gegeven”, licht de burgemeester toe. “C-mine, Thor, La Biomista,… het zijn allemaal voorbeelden van een geslaagde combinatie tussen verleden en toekomst. Hier zijn telkens richtlijnen toegepast om de eigenheid van de geschiedenis te bewaren en er tegelijk een moderne functionaliteit aan toe te voegen. Stad Genk heeft om dat te realiseren dankbaar gebruik gemaakt van Europese en Vlaamse middelen, en zelf aanzienlijke inspanningen gedaan om het financiële plaatje rond te krijgen. Daarmee tonen we onze fierheid en respect voor het mijnverleden en bieden we naar duurzaamheid, educatie en werkgelegenheid nieuwe kansen aan de Genkenaars.” 


“We hebben op de Thor-site meegewerkt aan diverse projecten”, vertelt Véronique Houben van bouwbedrijf Houben. “Zo hebben we samen met Strabag het voormalige hoofdgebouw gerenoveerd, nieuwe complexen als Energyville en T2-campus gebouwd, en recent nog de parkeertoren aangelegd (ontwerp van Architects in Motion, Turnhout). Allemaal heel diverse opdrachten, maar we hebben ze allemaal met veel enthousiasme tot een goed einde gebracht. We werken altijd graag in Genk. Er wordt gebouwd met een duidelijke visie, gebaseerd op kwaliteit. Bovendien is het dichtbij huis voor onze mensen…” 


2) Basisschool Bret-Gelieren
Naar een ontwerp van het Genkse bureau Cops Architecten wordt door hoofdaannemer Schoofs uit Borgloon een nieuwe school gerealiseerd in de wijk Bret-Gelieren. “De nieuwbouw heeft een mooie architectuur”, vindt schepen Dhoore. Het schuine dak is een blikvanger. Er is veel natuurlijke lichtinval. Frisse kleuren geven het geheel een speels karakter. “Dit is een project waar nog een verlengstuk aan kan gebreid worden. In de volgende fases kunnen er nog andere nieuwe gebouwen bij komen.”


3) Portavida of Welzijnscampus
“Als de werken van de meest recente nieuwbouw (voor CAW, samen met Pleegzorg en Familiehulp) eind dit jaar helemaal voltooid zijn, zullen we ongeveer 20 jaar gebouwd hebben aan deze campus”, weet burgemeester Dries. “Het is een strategische keuze geweest om alle voorzieningen rond welzijn hier te bundelen. Het doel is om op deze site van het voormalige Sint-Jansziekenhuis, diverse organisaties te groeperen die kwaliteitsvolle hulp- en dienstverlening bieden aan de Genkenaar.” Daarmee is het eindpunt nog niet bereikt. “Er zijn inderdaad nog bijkomende mogelijkheden voor verdere ontwikkelingen”, bevestigt Wim Dries. 


Eén van de recente ontwikkelingen is wat ‘de poort’ van de Welzijnscampus wordt genoemd. Sociale huisvestigingsmaatschappij Landwaarts nam de coördinerende rol hiervoor op. “We hebben voor de uitvoering samengewerkt met 4 partijen”, zegt directeur Jos Camps. “De 4 appartementsblokken aan de voorzijde zijn voor onze rekening, gevolgd door 2 erachter van de collega’s van Nieuw Dak. Er is ook een kantoorgebouw van het OCMW aan verbonden en tot slot een ondergrondse parkeergarage van het AGB.” De architectuur werd toevertrouwd aan ILB Architecten uit Herk-de-Stad (Iglesias, Leenders en Bylois), terwijl Artes Roegiers met hoofdzetel in Kruibeke als hoofdaannemer fungeerde. ELD uit Antwerpen was het studiebureau voor deze opdracht. “Een combinatie die je niet elke dag op Limburgse werven tegenkomt”, aldus nog Jos Camps, “maar die wel tot tevredenheid van alle partijen uitstekend werk heeft geleverd.” 


4) Kantoor Landwaarts
“De sociale huisvestingsmaatschappij was al een tijdje op zoek naar een nieuwe uitvalsbasis, en die hebben ze gevonden aan de Mosselerlaan”, zegt de schepen van Ruimtelijke Ordening. “Er is een zone ontwikkeld waarin woningen en diensten mooi geïntegreerd zijn op een bosrijk perceel. Ik vind het mooi gedaan.” 

Een compliment dat door PCP Architects uit Genk in dank wordt afgenomen. “We waren met 4 partijen uitgenodigd voor de finaleronde en zijn blij dat we deze opdracht voor zowel het gebouwontwerp als de interieurinrichting hebben binnengehaald”, zegt Jochen Kerkhofs. “Er waren diverse uitdagingen, waaronder de integratie van het nieuwe gebouw in de groene omgeving. Daarom hebben we bijvoorbeeld gekozen voor buitenschrijnwerk in herfstkleuren. In het gebouw blijft het contact met de natuur bewaard, onder meer door de grote ramen. Het groen wordt als het ware naar binnen getrokken. Die transparantie vormde meteen de tweede uitdaging, want de specifieke dienstverlening die er plaatsvindt in het publieke gedeelte, vereist ruimte voor discreet overleg. Er zijn dus ook afscheidingen, schuifbare wanden en rustige hoekjes om de privacy te garanderen.” Vanuit technisch oogpunt valt de duurzame koeling- en verwarmingsinstallatie op. “Hiervoor hebben we gebruikt gemaakt van geothermie, waarmee we nog een stap verder gaan dan de wens om een BEN-kantoor te realiseren”, aldus de architect. Andere blikvangers in dit project zijn onder meer de multifunctionele refter en een optopping met meetingroom en een fitnessruimte voor de sportieve medewerkers. Landwaarts neemt het gebouw officieel in gebruik vanaf 2021. 


De totale uitvoering van het project werd toevertrouwd aan Bouwbedrijf Margema uit Dilsen-Stokkem. “We werken veel voor Landwaarts”, zegt zaakvoerder Frank Geelissen. “De afgelopen 5 jaar hebben we bijna permanent sociale koopwoningen voor hen gebouwd. Vandaar dat het fijn was om ook hun eigen kantoorgebouw te mogen uitvoeren.” Margema stond in voor het totale project. “We hebben inderdaad alles gedaan, van de ruwbouw, over de binnenafwerking tot de infrastructuur buiten. Alleen voor de elektriciteit, HVAC, lift en tuinbeplanting werd nog iemand anders ingeschakeld.” Nochtans was het geen alledaagse opdracht. “Er zaten inderdaad wel een aantal addertjes onder het gras, zoals de steenstrips op de muren en plafonds”, aldus nog Frank Geelissen. “Maar we hebben het allemaal zonder problemen tot een goed einde gebracht. Uiteindelijk is het één van de mooiste projecten geworden die we ooit gemaakt hebben. We zijn fier om dit gebouw op onze referentielijst te mogen zetten.” 


Bouwheer Landwaarts is erg opgetogen met het resultaat. “Een enorme vooruitgang als je bekijkt waar we tot dusver gehuisvest waren”, aldus directeur Jos Camps. “Onze vorige vertrekken waren afgeleefd, te klein en hadden rondom veel te weinig parkeergelegenheid. Onze mensen verdienen het om in een mooie en inspirerende werkomgeving terecht te komen. Nu verhuizen we naar een plek vlakbij het centrum, die toch veel rust uitstraalt. We hebben gekozen voor deze locatie omdat er veel natuur aanwezig is. We hebben de aannemers dan ook gevraagd om de parkfunctie zoveel mogelijk te bewaren. Dat is goed gelukt. Een gespecialiseerd groenbedrijf maakt nu een verdere selectie naar behoud, aanplanting en verder onderhoud van de omgeving.” 





5) Woonprojecten aan Europalaan
Grenzend aan elkaar, tegenover Peppe’s en achter La Botte, zijn twee opmerkelijke residentiële projecten in volle opbouw. Het eerste is van bouwheer Pol Neirinck en wordt uitgevoerd door Gebr. Cuppens uit Oudsbergen. “Er is werk van specialisten nodig om op de beperkte ruimte van deze toplocatie een luchtig ontwerp met voldoende densiteit te realiseren”, aldus Wim Dries. “Dat geldt zeker ook voor de naastgelegen residentie Vicus, die SOM Projects liet tekenen door PCP Architects. Deze en een aantal andere grote investeerders zijn heel actief in Genk. Met hen maken we heel goede afspraken over de juiste prijs-kwaliteitverhouding van hun projecten. We eisen degelijke appartementen en woningen van diverse omvang en prijsklasses, zodat een breed publiek hier zijn gading kan vinden.”


Residentie Vicus, dat uitgeeft op de Europalaan, is heel bijzonder. “Het moeilijke aan dit project was vooral het grote niveauverschil van de ene tot de andere zijde”, weet Jochen Kerkhofs van PCP Architects. “Vandaar dat we de 7 lagen als een soort cascade hebben ontworpen. Het laat toe om op diverse niveaus penthouses met grote terrassen te maken.” Blikvanger van het gebouw op het driehoekige perceel, is de overkraging aan de voorzijde, waar onderaan plaats wordt voorzien voor horeca. “Door het aparte volume in een andere hoek te plaatsen dan de voorgevel, kan je de ruimte maximaal benutten en er toch het nodige cachet aan geven”, aldus nog Jochen Kerkhofs. Tot slot nog een wetenswaardigheid over dit project: de ondergrondse parkeergarage beschikt over een geautomatiseerd systeem, dat de voertuigen vanzelf op een vrije plaats onderbrengt. “Dit maximaliseert de benutting van de schaarse ruimte”, besluit de architect.



6) Genk Green Logistics
Op de plaats waar vroeger Ford Genk stond, rijden de bouwmachines af en aan om de volledige transformatie van de site tot uitvoering te brengen. Eén van de projecten die tot de verbeelding spreken is Genk Green Logistics, een uiterst duurzame investering in multifunctionele logistieke ruimte. “Grote troef van dit initiatief is dat er gebruik kan gemaakt worden van de trimodale transportmogelijkheden op het terrein”, vindt Wim Dries. “Goederen kunnen zowel per schip, trein als vrachtwagen worden aan- en afgevoerd. Daarenboven mikt het project op energieneutraliteit, wat toekomstgericht een slimme investering is.”





Genk Green Logistics is een samenwerking tussen Group Machiels, Intervest Offices & Warehouses en MG Real Estate. “We gaan hier op termijn maar liefst 250.000 vierkante meter state-of-the-art logistieke ruimte ontwikkelen”, zegt Wesley Mazzei, hoofd van de logistieke business unit bij Group Machiels. “We bouwen in diverse units van ongeveer 8.000 m2, met de mogelijkheid om te koppelen tot een groter geheel. De eerste 20.000 m2 hebben we alvast op eigen risico gebouwd en wordt opgeleverd in november. Voor de volgende fases wachten we af op concrete contracten. De belangstelling is groot, maar de invulling kan nog alle kanten uit in functie van de wensen van de klanten.”

Kenmerkend aan het project is de ambitie om CO2-neutraal te zijn. “We gaan inderdaad als minimum voor de BREEAM-certificering en streven naar een volledige CO2-neutraliteit”, zegt Wesley Mazzei. “Dat hangt natuurlijk ook een beetje af van het type klanten dat hier activiteiten zal ontwikkelen.” De USP van dit project is de syncromodale ontsluiting. “Vanuit onze faciliteiten is er een rechtstreekse verbinding met het water en de treinsporen, zonder hiervoor de openbare weg te moeten gebruiken. Er geldt dus geen restrictie qua gewichten, en dat is een groot voordeel. We mogen Genk Green Logistics zonder verpinken beschouwen als de ‘extended gateway’ voor Haven Antwerpen.”



7) Uitbreiding Youston
Tot slot nog een industrieel project dat de groei van Genk als ondernemingsvriendelijke stad belichaamt. “Youston is zich nog niet zo lang geleden komen vestigen de gebouwen van de voormalige Ford-leverancier Lear”, vertelt schepen Dhoore. “Ze digitaliseren allerlei officiële documenten, die ze nadien ook fysiek bewaren in metershoge opslagruimte. Desgevallend kunnen de papieren afschriften uit de rekken worden gehaald. Een sterk groeiende business, want Youston is aan een grote uitbreiding toe. Het aantal kilometer van gestapelde dozen loopt zienderogen op. We zijn blij dat deze uitbreiding gebeurt aan de bestaande infrastructuur en de bijkomende jobs dus ook in Genk zullen gecreëerd worden.”






“Door de enorme groei van het bedrijf, werden we gevraagd om aan het bestaande volume, een grote nieuwbouw te ontwikkelen die ongeveer 4 keer groter is”, legt Jochen Kerkhofs van PCP Architects uit. “We kozen voor een grote, zwarte doos voor het magazijn, met daarvoor het contrast van een wit volume voor de kantoren. De opdracht was erg onderhevig aan de aard van de activiteiten die er plaatsvinden. De hoogte is bijvoorbeeld bepaald in functie van de maximale reikwijdte van de reachtrucks. Ook de breedte van de gangen hangt af van de manoeuvreerruimte die nodig is voor de orderpicking. Het gebouw is dus ontworpen op basis van de maximale stockageruimte. Die is na de bouw van fase 1 (A+B) goed voor zo’n 1.000 kilometer aan dozen. Mocht dat op termijn te weinig zijn, kunnen we nog een fase toevoegen, waarin het nieuwe volume nog eens kan gespiegeld worden.”

Zelfs bij de afwerking moest rekening houden met de eigenheid van het bedrijf. “We zijn bijvoorbeeld voor de supervlakke vloeren in zee gegaan met het Nederlandse Van Berlo aangezien de tolerantie amper 2 mm mocht bedragen in plaats van normaal 2 cm. Anders is het onmogelijk om de bovenste dozen correct uit het rek te halen. Een bijkomende uitdaging was de brandveiligheid, omdat de opslag van papier aan strikte voorwaarden is onderworpen. Samen met een Fire Safety Expert en de brandweer zijn we tot een veilige oplossing met compartimentering, sprinklers en andere maatregelen gekomen.”


Met dank aan burgemeester Wim Dries en schepen van ruimtelijke ordening, Michaël Dhoore. 

$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1$show=https://bouwprof.blogspot.com/p/events.html

$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1$show=https://bouwprof.blogspot.com/p/nieuws.html

[OPMERKELIJK]_$show=post$type=sticky$c=4$l=1$icon=1$m=0$h=318

[OPMERKELIJK]_$show=home$type=sticky$c=4$l=1$icon=1$m=0$h=318

[PRODUCTEN IN DE KIJKER]_$show=home$type=slider$sn=0$l=0$m=0

Naam

Architecten,10,BouwArena,20,BouwProfs,37,Events,21,Magazine,164,Nieuws,75,nieuwsbrief,5,Opmerkelijk,47,Producten,13,Start,1,
ltr
item
Limburg Bouwt: Genk in de steigers
Genk in de steigers
https://lh3.googleusercontent.com/-C8uLr-G-qvc/X70X1mrSoqI/AAAAAAAAjWM/OFDtrQTkDSUYyLKKlEC2P-Xr1emzblV0ACLcBGAsYHQ/w304-h412/wimdries.png
https://lh3.googleusercontent.com/-C8uLr-G-qvc/X70X1mrSoqI/AAAAAAAAjWM/OFDtrQTkDSUYyLKKlEC2P-Xr1emzblV0ACLcBGAsYHQ/s72-w304-c-h412/wimdries.png
Limburg Bouwt
https://www.limburgbouwt.be/2020/11/genk-in-de-steigers.html
https://www.limburgbouwt.be/
https://www.limburgbouwt.be/
https://www.limburgbouwt.be/2020/11/genk-in-de-steigers.html
true
4477459768300403125
UTF-8
Alle updates Geen zoekresultaten TOON ALLE Lees meer Beantwoorden Cancel antwoord Delete door Home PAGINA'S UPDATES Bekijk alles VOOR U AANBEVOLEN Rubriek Archief ZOEKEN ALLE UPDATES Geen zoekresultaten Terug Home Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zon Maa Din Woe Don Vrij Zat Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September Oktober November December Jan Feb Maa Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec zojuist 1 minuut geleden $$1$$ minutes ago 1 uur geleden $$1$$ hours ago Gisteren $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago meer dan 5 weken geleden Volgers Volg THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy