$show=home$type=grid$spc=1$sn=0$l=0$c=4$m=0

$show=home$type=carousel$h=90$t=0$cls=4$l=0

Uitbreiding op niveau


BMW van Osch bouwt landmark langs Hasseltse ring

De Hasseltse ring is met de vernieuwde showroom van BMW van Osch een blikvanger rijker. Het witte torenvolume doet wat het moet doen: al vanaf de Kempische poort trekt het de aandacht en tegelijkertijd zet het de BMW-modellen op een knappe manier in de kijker.







Een toonzaal voor wagens moet opvallen. Tegelijkertijd mag ze dat ook niet teveel doen, want dan wordt de aandacht afgeleid van de echte modellen. De nieuwe toonzaal voor BMW van Osch is een schot in de roos voor het bouwteam. Voor de bestaande showroom verrees een drie niveaus hoge vitrine. Het ranke volume maakt van de BMW-showroom een duidelijke landmark langs de grote ring. Maar dankzij het neutrale kleurgebruik en de doordachte openheid vestigt de architectuur de aandacht op de wagens.

van Osch had een tweeledige motivatie voor de uitbreiding in Hasselt. “Enerzijds waren we hier letterlijk uit de beschikbare ruimte gegroeid. Anderzijds zijn het toonzaalconcept en de klantbeleving die BMW groep beoogt sterk veranderd. In de toonzaal horen wagens bijvoorbeeld op een grijze tegel te staan, terwijl het looppad voor bezoekers in een beige tegel is.




Een verkoopgesprek gebeurt niet meer aan een bureau, maar in een salon waar de verkoper met zijn tablet een wagen configureert op een flatscreen. Dat om maar enkele voorbeelden te geven,” schetst directeur Leo Labie.


Werken in bouwteam

Samen met de update en uitbreiding van de toonzaal wilde bouwheer Leo van Osch ook het plaatsgebrek in de werkplaats en het tekort aan parkeerplaats op het terrein oplossen. Om oplossingen voor die uitdagingen te vinden, verzamelde hij Holistic Architecture en Mathieu Gijbels rond zich in een bouwteam. Zijn positieve ervaringen met de twee partijen sterkten hem om van meet af aan met hen samen te werken. “We zijn onze ontwerpoefening begonnen met het vastleggen van het bouwbudget. Binnen die contouren hebben we de noden proberen in te vullen. Dat was geen sinecure aangezien BMW groep in Duitsland ook strenge eisen stelde. Maar door het vroegtijdige overleg hebben we alle antwoorden gevonden zonder in conflictsituaties terecht te komen, vertelt bouwadviseur André Vos namens Mathieu Gijbels.

Het bouwteam kon de noden voor het atelier invullen door tussen de bestaande werkplaatsen van BMW en MINI een verbindingsvolume te realiseren. “Die koppeling biedt ook voordelen in de werking,” geeft Leo Labie aan. De extra parkeerplaatsen vond het team op het dak van de MINI-store. “We hebben een vrijdragend parkeerdek over de toonzaal gebouwd. Die ruimte is goed voor 59 parkeerplaatsen. Om de MINI-store het nodige gewicht naast de nieuwe toonzaal te geven, hebben we een zwarte structuur rond de MINI-toren gezet. Zo is er ook een visueel onderscheid tussen beide gebouwen,” legt architect Didier De Reze uit.



Sobere blikvanger


De ruimte voor de toonzaal vond het bouwteam in de smalle strook tussen de bestaande toonzaal en de bouwlijn. Om de gevraagde oppervlakte te creëren, diende in de hoogte gewerkt te worden. In de plannen werd ook een eenheid met de bestaande toonzaal gecreëerd. Die fungeert vandaag als afleverruimte voor nieuwe wagens. Een circulatieruimte en de kantoren voor de verkopers vormen de link tussen oud en nieuw. Door de kantoren als een splitlevel naast de toonzaal te schuiven, hebben de verkopers zicht op de twee verdiepingen van de toonzaal en op de gelijkvloerse afleverruimte. Een langgerekte trap biedt vanuit de circulatie toegang tot alle niveaus. De straatgevel van de showroom is volledig beglaasd. De twee kopgevels kregen uitgekiende openingen, die laten toe de BMW i – waarvoor van Osch de Limburgse exclusiviteit heeft – en een nieuw model op gepaste manier in het spotlicht te zetten.



Duurzame inborst


Het begrip duurzaamheid vormde een rode draad doorheen het ontwerpproces. Didier De Reze licht toe: “Het streven naar een duurzaam gebouw begon al bij de compacte voetafdruk van de uitbreidingsvolumes. Vervolgens hebben we voor de gebouwschil gestreefd naar een goed isolatiepeil en zonwering op basis van een luifel aangevuld met lamellen om oververhitting te voorkomen. Op technisch vlak springen de lucht-luchtwarmtepompen en het ventilatiesysteem met warmterecuperatie in het oog. Die zuinige technieken zijn aangevuld met led-verlichting in de toonzaal en bewegingsmelders voor verlichting in ingesloten ruimtes.”

Ook de keramische gevelbekleding is er vanuit duurzame overwegingen gekomen. Het bouwteam koos bewust voor het materiaal aangezien het gladde oppervlak minder gevoelig is voor vervuiling. Bovendien is het perfect recycleerbaar. “We hebben alle materialen nauwgezet gewikt en gewogen,” vervolgt André Vos. “Enerzijds dienden ze aan de eisen van de BMW groep te voldoen, daarnaast hadden we onze eigen doelstellingen inzake kwaliteit en prijs.”



Uitdagende werf


Het bouwen van het project was even boeiend als het ontwerpproces. De continuïteit van de projectopvolging werd verzekerd door a-tract architecture, opgericht door enkele medewerkers van het ter ziele gegane Holistic Architecture. Hoogspanningsleidingen boven het bestaande gebouw beperkten de draaibewegingen van de mobiele kraan. Bovendien diende er omwille van de beperkte bouwoppervlakte lateraal gewerkt te worden met materialen die just in time werden aangeleverd. Een nauwgezette dagplanning en werfcoördinatie waren een must om dit proces vlot te laten verlopen. In de praktijk werd travee per travee gebouwd beginnend aan de zijde van de MINI-store en zo achteruit werkend naar de toegangsweg tot de BMW-site.

Aanvankelijk was het de bedoeling de nieuwbouw in januari in gebruik te nemen. Maar om de piek na het autosalon op te kunnen vangen, besliste BMW om de werken gefaseerd aan te pakken. Dat maakt dat de werkplaats en het parkeerdek in 2014 al werden opgeleverd. Tijdens de werkzaamheden bleef de BMW-concessie onverminderd in bedrijf. Dankzij nauw overleg binnen het bouwteam kon BMW zijn activiteiten afstemmen op de bouwwerkzaamheden en kon het zijn klanten ook correct en tijdig informeren over de wijzigingen op de site.

Ook hier bewees de bouwteam-aanpak zijn meerwaarde: op het einde van de rit blijken de werken geen impact te hebben op het zakencijfer van de Hasseltse BMW-concessie. Ook was er nauwelijks invloed op de dagelijkse werking.

Tekst: TiM Vanhove






Bouwheer: Leo van Osch – Hasselt
Ontwerp: Holistic Architecture / a-tract architecture – Hasselt
Studies stabiliteit: Mathieu Gijbels - Opglabbeek
Studies technieken, veiligheidscoördinatie, EPB-verslaggeving: TDE – Hasselt
Start werken: Fase 1 – parkeerdek: maart 2014
Einde werken: maart 2015
Vloeroppervlakte:
Toonzaal: 1.780m²
Werkplaats: 400m²
Dakparking: 59 parkeerlaatsen
Investering: 4 miljoen euro
Hoofdaannemer: Mathieu Gijbels - Opglabbeek

$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1$show=https://bouwprof.blogspot.com/p/events.html

$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1$show=https://bouwprof.blogspot.com/p/nieuws.html

[OPMERKELIJK]_$show=post$type=sticky$c=4$l=1$icon=1$m=0$h=318

[OPMERKELIJK]_$show=home$type=sticky$c=4$l=1$icon=1$m=0$h=318

[PRODUCTEN IN DE KIJKER]_$show=home$type=slider$sn=0$l=0$m=0

Naam

Architecten,10,BouwArena,20,BouwProfs,36,Events,21,Magazine,152,Nieuws,69,nieuwsbrief,5,Opmerkelijk,34,Producten,13,Start,1,
ltr
item
Limburg Bouwt: Uitbreiding op niveau
Uitbreiding op niveau
http://2.bp.blogspot.com/-d8C_aQIzEgM/VTTko-k9lvI/AAAAAAAARhI/GQwYuqkCoTw/s1600/BMW%2BVan%2BOsch%2BHasselt-6921-0315.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-d8C_aQIzEgM/VTTko-k9lvI/AAAAAAAARhI/GQwYuqkCoTw/s72-c/BMW%2BVan%2BOsch%2BHasselt-6921-0315.jpg
Limburg Bouwt
https://www.limburgbouwt.be/2015/04/uitbreiding-op-niveau.html
https://www.limburgbouwt.be/
https://www.limburgbouwt.be/
https://www.limburgbouwt.be/2015/04/uitbreiding-op-niveau.html
true
4477459768300403125
UTF-8
Alle updates Geen zoekresultaten TOON ALLE Lees meer Beantwoorden Cancel antwoord Delete door Home PAGINA'S UPDATES Bekijk alles VOOR U AANBEVOLEN Rubriek Archief ZOEKEN ALLE UPDATES Geen zoekresultaten Terug Home Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zon Maa Din Woe Don Vrij Zat Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September Oktober November December Jan Feb Maa Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec zojuist 1 minuut geleden $$1$$ minutes ago 1 uur geleden $$1$$ hours ago Gisteren $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago meer dan 5 weken geleden Volgers Volg THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy