$show=home$type=grid$spc=1$sn=0$l=0$c=4$m=0

$show=home$type=carousel$h=90$t=0$cls=4$l=0

Eerste Porsche Centre voor Limburg

Automerk nestelt zich op strategische plek in de Kempen


Het merk is niet onbekend op onze Limburgse wegen, maar een eigen concessie had Porsche nog niet in onze provincie. Sinds midden maart is daarin verandering gekomen met het Porsche Centre Paal. Het Duitse sportwagenmerk vestigde zich langs de E313 in Paal in een gebouw dat een sterke ambassadeursrol vervult.







Met de komst naar Limburg maakt Porsche een strategische keuze. Limburgse Porscherijders waren nu nog aangewezen op de concessies in Luik of Geel. Bovendien was de vestiging in Geel te klein. Met de komst van de Macan was er behoefte aan een grotere toonzaal. En de stijgende populariteit van het sportwagenmerk voor alledaags gebruik vraagt ook om meer werkplaatsruimte voor het onderhoud van de wagens. Al die noden vullen de initiatiefnemers in met hun nieuwe garage in Paal. MAMU Architecten had er een hele kluif aan om het gewenste bouwprogramma op het beperkte bouwterrein te realiseren. “Het terrein is 7.500m² groot, maar daarvan mochten we maar een beperkt deel gebruiken. Zo dienden we een groenbuffer te bewaren ten opzichte van onze buren en belangrijker nog: een zone van 30m vanaf de E313 diende onbebouwd te blijven.

Daardoor bleef er een bebouwbare oppervlakte van 2.800m² over, die hebben we volledig benut,” vertelt architect Jeroen Maesen. De ontwerpers verdeelden de beschikbare oppervlakte in een toonzaal van 1.000m² - voldoende om 20 wagens tentoon te stellen – kantoren, een 1.250m² grote werkplaats – met plaats voor 15 bruggen, waarvan 12 geplaatst –, een magazijn en een wasstraat. Het knooppunt van de toonzaal en de werkplaats wordt gevormd door een canopy, een overdekte zone. De canopy is een multifunctionele zone waar tweedehands wagens beschermd tentoongesteld kunnen worden. Maar ze kan ook dienen voor events of om nieuwe wagens beschermd van weer en wind binnen te rijden. Bijzonder is de keuze voor een dakparking. Ze beslaat de volledige oppervlakte van de werkplaats en biedt zo ruimte voor 100 wagens.


Strikte richtlijnen

De nieuwbouw draagt de obligate Porsche-signatuur met de gebogen gevel. De gelijkvloerse verdieping is volledig beglaasd om de wagens maximaal in de kijker te zetten. De bovenliggende geveldelen zijn ingevuld met geanodiseerde aluminium panelen. De ligging naast de E313 was allesbepalend voor de indeling van het gebouw. “De toonzaal strekt zich uit over de volledige gevellengte naast de E313. Aan de achterzijde bevinden zich de werkplaats en canopy, onmiddellijk bereikbaar voor de klanten,” aldus Jeroen Maesen. Intern tussen de werkplaats en showroom liggen de kantoren en vergaderzaal, verspreid over twee verdiepingen. Een lichtstraat – vertrekkend vanaf de toegangsdeur aan de zijde van de E313 - snijdt door de toonzaal ter hoogte van de kantoren en brengt zo zenitaal daglicht tot in deze ruimtes. Ook voor de interieurafwerking waren de Porsche-guidelines sterk richtinggevend: vloeren, wanden en plafonds zijn in grijstinten of wit – zelfs in de werkplaats - uitgevoerd. 


“Porsche kiest er ook voor de techniciteit van het gebouw zichtbaar te laten in de toonzaal. In tegenstelling tot andere automerken zie je hier dus geen afgewerkt gipskarton plafond. We hebben de plaatsing van de windverbanden ook goed moeten overdenken.” De grote uitdagingen in het ontwerp waren het realiseren van de eisen binnen het budget en een visueel acceptabel concept. “Verder was er de organisatorische puzzel. De manier van werken in de huidige vestiging hebben we volledig naar het nieuwbouwproject vertaald.”




Bouwen op kennis

Voor de bouw van de concessie betrok opdrachtgever Verellen nv ontwerp- en ingenieursbureau D+A in het project. “We traden op als gedelegeerd bouwheer voor de klant en hebben een volledig bouwteam samengesteld dat instaat voor zowel de studie als de bouw van het project. Aangezien de aannemers van in het begin in het ontwerpproces betrokken waren, kon het team terugvallen op hun kennis en ervaring. Zo hebben we veel tijd gewonnen en was het mogelijk om tegen een absoluut forfaitaire prijs, tegen een contractueel vastgelegde datum en volgens de vastgestelde prestatie-eisen en met garantie op een vergunning het project uit te voeren,” motiveert Hans Gielen, zaakvoerder van D+A Consult. Deze aanpak had zijn succes al bewezen voor Porsche Centre Mechelen. Voor de bouw van de nieuwe showroom kon Edibo na een aanbesteding de beste papieren voorleggen. Wellicht niet toevallig want Edibo was ook de hoofdaannemer voor de nieuwe Porsche-vestiging in Mechelen. “We hadden daar ook al op 9 maanden tijd de nieuwe toonzaal gerealiseerd.


We hadden bovendien al de nodige voeling met de verwachtingen van Porsche en hadden een bouwteam rond ons verzameld dat ook al was ingespeeld op de opdrachtgever. Aangezien de bouwtermijn hier in Beringen met 2 maanden werd aangescherpt, hadden we met die ervaring ongetwijfeld een voordeel inzake de planning,” vertelt senior projectleider Hans Thoelen.

Edibo bouwde een hybride-gebouw. Het bouwproject begon met de betonstructuur voor de werkplaats. “De keuze voor beton vloeide voort uit de dakparking op dit gebouwdeel en de eisen voor de brandveiligheid. De overspanning van de werkplaats bedraagt 21m. Dit om een kolomvrije ruimte te krijgen. Dat geeft een maximale flexibiliteit.”

Zelfs met de ervaring in Mechelen op zak, was het project in Beringen geen spreekwoordelijk koud kunstje. Uitdagingen waren er nog genoeg volgens Hans Thoelen: “Er is de hoogspanningsmast op het terrein. Elia legde ons daar heel strikte voorwaarden op, zoals het respecteren van een veiligheidszone van 13m. Bovendien was de beschikbare ruimte rond het gebouw beperkt. Dat noopte ons tot een uitgekiende werforganisatie en het just in time laten leveren van de bouwmaterialen. De planning was ook een huzarenstuk: daar hebben de sterkte van ons bouwteam en de wekelijkse werfvergaderingen hun nut bewezen.”


Geïntegreerde technieken

De kracht van het bouwteam lag in hun betrokkenheid doorheen heel het project, al van in de ontwerpfase. Zo zocht Triflex - de leverancier van de coating voor de dakparking - in de ontwerpfase al mee naar de geschikte dakopbouw. “Daarbij is veel aandacht naar de detaillering gegaan: van de verdeling van de wapening in de drukverdeelplaat over de keuze van de geschikte isolatie tot de berijdbare laag,” vertelt commercieel directeur Jurgen Wermenbol. “We streven ook altijd naar een warm dak, waarbij de waterdichting boven de isolatie zit. Dat is de meest duurzame oplossing. Wanneer er zich een probleem voordoet met de waterdichtende laag, zijn er geen grote sloopkosten. De overrijdbare coating brengen we pas in een latere fase van het bouwproces aan. Om de bouwwerken intern toch vooruit te kunnen laten gaan, zorgen we voor een noodlaag tijdens de ruwbouwfase,” vult collega Christophe Vandyck aan. Nog op het dak zorgde Safety Solutions voor de nodige valbeveiligingstechnieken.

De integratie van de technieken was een uitdaging die ieder aspect van het bouwproces beïnvloedde geeft Jeroen Maesen aan. “Een verzorgde integratie vraagt veel tijd en het helpt wanneer de verschillende specialisten daarin meedenken van in het ontwerp. Zo hebben we bijvoorbeeld de extractie van de ventilatie in de plinten ingebouwd. Zo vermijden we vuilafzetting rond de roosters. Aan de plinten heb je dat niet aangezien de vloer iedere week gepoetst wordt.” Voor de klimatisering koos het bouwteam voor vloerverwarming gevoed via een luchtwarmtepomp. De koeling gebeurt via klimaatplafonds. Zij krijgen hun koelte van een ijswatermachine. Voor de klimaatplafonds ging Edibo in zee met Interalu/LCC. “De klimaatplafonds zorgen niet alleen voor comfort, maar hebben ook het voordeel van een heel beperkte opbouwhoogte. Op een dikte van 5cm biedt ons systeem een aanzienlijke akoestische meerwaarde en de leidingen voor de koeling. Aangezien het systeem op 15°C werkt, is het op energetisch vlak interessanter dan andere koelsystemen,” verduidelijkt Carlo Miers, consulting engineer bij Interalu. Andere troeven van Interalu zijn dat het bedrijf snel kan reageren op een bestelling en dat het plafond in één keer is afgewerkt wanneer het systeem is geplaatst.



Kritisch meedenken

Het volledige pakket elektrotechnieken kwam in handen van Geenard Elektro. Opvallend in dit lot waren de verlichting en het gebouwbeheersysteem. “Voor de verlichting hebben we nagenoeg overal led toegepast. Voor de toonzaal dienden we 1000 lux op de wagens te halen. We hebben daarbij gekozen voor spots die breed uitstralen om zo een gespreide verlichting te bieden,” vertelt Gert Geenard. Het gebouwbeheersysteem managet en monitort alle technieken, van de HVAC over de verlichting tot het alarm. “Alle mogelijke scenario’s zijn vooraf gedetailleerd doorgesproken met de opdrachtgever en vervolgens in het KNX-systeem geprogrammeerd.” Het volledige gebouw wordt elektrisch gevoed vanuit een hoogspanningscabine. Daar zijn ook al de nodige voorzieningen getroffen om elektrische laadpunten te plaatsen, aangezien het aandeel hybride en elektrische wagens in stijgende lijn zit.


Interierbouwer Schevenels Project Interieurs kwam helemaal op het einde van de rit om de puntjes op de i te zetten in de afwerking. “Toch waren we al van in de ontwerpfase betrokken in het project. We hebben kritisch mee gekeken naar de ontwerpen en tips gegeven om het gebruiksgemak en de veiligheid te verbeteren,” vertelt Filip Dings. Zijn bedrijf stond in voor al het maatmeubilair, gaande van maatkasten over kitchenettes tot balies. “De grote uitdaging waren de timing en het flexibel in spelen op vragen van de bouwheer.”

Een leuke afsluiter: Limburgse Porsche-klanten zullen niet veel moeite hebben om het telefoonnummer van de concessie te onthouden. Dat verwijst naar het bekendste Porsche-model: 011 911 911

Tekst: TiM Vanhove, Fotografie: Marc Sourbron


Opdrachtgever: Gedelegeerd bouwheer: D+A Consult - Mechelen
Ontwerp: MAMU Architecten – Hasselt
Werfopvolging: D+A Consult - Mechelen
Start bouwwerken: juni 2014
Einde bouwwerken: maart 2015
Oppervlakte: 2.800m²
Investering: 6,1 miljoen euro
Hoofdaannemer: Edibo – Lommel
Onderaannemers:
Maatmeubilair: Schevenels Project Interieurs – Heusden-Zolder
Montage: Limonta Bree
Metselwerk: Vandeweyer - Lommel
Brandpoorten: Winlock - Lokeren
Electriciteitswerken: Geenard - Gellik
Dakankerpunten: Safety Solutions - Beverlo
Tegelwerken: Chris Maes - Laakdal
Klimaatplafonds: Interalu - Wilrijk
Groenaanleg: Gert Kwanten - Neerpelt



$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1$show=https://bouwprof.blogspot.com/p/events.html

$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1$show=https://bouwprof.blogspot.com/p/nieuws.html

[OPMERKELIJK]_$show=post$type=sticky$c=4$l=1$icon=1$m=0$h=318

[OPMERKELIJK]_$show=home$type=sticky$c=4$l=1$icon=1$m=0$h=318

[PRODUCTEN IN DE KIJKER]_$show=home$type=slider$sn=0$l=0$m=0

Naam

Architecten,10,BouwArena,20,BouwProfs,36,Events,21,Magazine,151,Nieuws,69,nieuwsbrief,5,Opmerkelijk,33,Producten,13,Start,1,
ltr
item
Limburg Bouwt: Eerste Porsche Centre voor Limburg
Eerste Porsche Centre voor Limburg
http://2.bp.blogspot.com/-e7Z3JfRxz7U/VTTednKkfhI/AAAAAAAARd4/oK0hiWmsIFE/s1600/Porsche%2BPaal-6884-0315.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-e7Z3JfRxz7U/VTTednKkfhI/AAAAAAAARd4/oK0hiWmsIFE/s72-c/Porsche%2BPaal-6884-0315.jpg
Limburg Bouwt
https://www.limburgbouwt.be/2015/04/eerste-porsche-centre-voor-limburg.html
https://www.limburgbouwt.be/
https://www.limburgbouwt.be/
https://www.limburgbouwt.be/2015/04/eerste-porsche-centre-voor-limburg.html
true
4477459768300403125
UTF-8
Alle updates Geen zoekresultaten TOON ALLE Lees meer Beantwoorden Cancel antwoord Delete door Home PAGINA'S UPDATES Bekijk alles VOOR U AANBEVOLEN Rubriek Archief ZOEKEN ALLE UPDATES Geen zoekresultaten Terug Home Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zon Maa Din Woe Don Vrij Zat Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September Oktober November December Jan Feb Maa Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec zojuist 1 minuut geleden $$1$$ minutes ago 1 uur geleden $$1$$ hours ago Gisteren $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago meer dan 5 weken geleden Volgers Volg THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy